Regelmatig vragen MailingLijst klanten of vormgevers ons om advies voor het ontwikkelen of verbeteren van hun eigen nieuwsbrief sjabloon.

Bij het bouwen van een sjabloon zullen we uw nieuwsbrief of mailing optimaliseren voor de meest gangbare e-mailprogramma’s (G-mail, Outlook etc.) en voor de meest gangbare apparaten geschikt maken (iPhone, Android, Tablet etc.). We adviseren daarom om het ontwerp ‘eenvoudig’ te houden om tot een zo breed mogelijk gedragen presentatie te komen. Dus: keep it simple.

Hoe lever je het ontwerp aan?
Het ontwerp ontvangen we graag als PNG, JPG of PDF bestand met daarbij los alle benodigde elementen. Denk bijvoorbeeld aan het logo, de header-afbeelding etc. Het is helemaal fijn als we ook direct de juiste kleurcodes en lettertypes krijgen meegestuurd. Zodra wij het ontwerp hebben ontvangen zullen we binnen 10 werkdagen een eerste sjabloon in MailingLijst opleveren ter beoordeling.

Hieronder onze belangrijkste tips:

✓ Aanbevolen breedte nieuwsbrieven: 700 pixels breed.

✓ Hou rekening met een wisselend aantal blokken (soms heb je maar 3 nieuwsberichten, maar een andere keer 7). Met de prettige MailingLijst editor is dit heel eenvoudig te doen.

✓ Elk blok kan de eindgebruiker in MailingLijst een stijl geven (Item, Item 1/2, Item afbeelding links etc.). Neem in het ontwerp alle gewenste stijlen op.

✓ Achter een variabele tekstvlak mag geen afbeelding staan. Dit in verband met compatibiliteit in o.a. G-mail en Outlook.

✓ Zorg voor voldoende ruimte tussen de elementen (afbeeldingen en tekst), dit verbetert de leesbaarheid van uw nieuwsbrief.

✓ Gebruik zoveel mogelijk vormgeving van de website/huisstijl voor de herkenbaarheid.

✓ Het gebruik van een lichte achtergrondkleur met een donker font zorgt voor betere leesbaarheid.

✓ Een custom font is mogelijk, maar zal lang niet overal worden geaccepteerd. Kies dus ook altijd een gangbaar back-up font zoals: Arial, Verdana, Times New Roman, Helvetica, Georgia. Deze zijn op de meeste computers beschikbaar en worden dus altijd goed weergegeven.

✓ Maak het lettertype niet te klein. Font grootte minimaal 10px.

✓ Niet teveel tekst, schrijf korte zinnen. Eventueel met een ‘lees meer’ of ‘koop kaarten’-button naar de website. Dit bevordert de leesbaarheid van de nieuwsbrief maar zorgt ook voor traffic naar de website.

✓ Plaats ergens in het sjabloon ook een link naar de online versie van de e-mailing. Een afmeldlink is natuurlijk ook altijd verplicht.

✓ Plaats als eerste tekst in de nieuwsbrief een pre-header die het belangrijkste nieuws prikkelend samenvat. Een pre-header wordt in de voorbeeldschermen van de ontvanger getoond (naast de onderwerpregel). Dit bevordert open-gedrag.

✓ Het is belangrijk dat sjablonen responsive zijn. Dat wil zeggen geschikt voor mobiele telefoons en tablets. Bij responsive design wordt gebruikt gemaakt van media queries. Met deze media queries kan je gemakkelijk bepalen welke stijl wordt toegepast wanneer de e-mail wordt geopend op PC of mobiele telefoon.

✓ Maak gebruik van animated gifs (bewegende afbeeldingen). Zo maak je je nieuwsbrief visueel aantrekkelijk en interactief. Dit zorgt weer voor meer actie bij de ontvanger!

✓ Probeer waar mogelijk een nieuwsbrief te personaliseren (in de onderwerpregel of in de aanhef). Vooral bij een persoonlijke uitnodiging werkt dit goed!