Klantcase: Theater Kikker en Podium Hoge Woerd
Theater Kikker en Podium Hoge Woerd maken sinds 2021 gebruik van MailingLijst voor het versturen van nieuwsbrieven. Om te kijken of de mailings ook echt verschil maken kun je natuurlijk de MailingLijst statistieken raadplegen, maar om echt een mooi totaaloverzicht van de statistieken te kunnen genereren hebben Theater Kikker en Podium Hoge Woerd een dashboard gemaakt met Google Data Studio.
Wat is Google Data Studio?
Met Google Data Studio kun je data uit allerlei bronnen samenbrengen en weergeven in een handig dashboard. Om een dashboard te maken kun je gebruikmaken van de beschikbare templates, of je bouwt het dashboard zelf helemaal op. Dit kan enorm helpen bij het inzichtelijk maken van de prestaties van bijvoorbeeld je nieuwsbrieven.
“Het dashboard geeft zo veel meer inzicht in de effectiviteit van onze nieuwsbrieven en maakt het ook makkelijker om aan andere teams in de organisatie te tonen wat het belang van nieuwsbrieven is.”
Wat kun je zien op de dashboard?
Uit MailingLijst kunnen dus allerlei statistieken worden geƫxporteerd en daarna ingelezen en gepresenteerd in een dashboard van Google Data Studio. In het dashboard van Theater Kikker en Podium Hoge Woerd zie je:
1. Informatie over het nieuwsbriefbestand
– Hoe groot is het totaal aantal contacten in de nieuwsbrief lijst (eventueel verfijnd op genre/rubriek)
– Het aantal aanmeldingen de afgelopen maand
– Het aantal afmeldingen de afgelopen maand
2. Informatie over de nieuwsbrieven
– Totaal aantal verzonden mails vs aangekomen mails
– Informatie over het gemiddelde open- en klikpercentage
– Statistiek informatie per verzonden nieuwsbrief
3. Website informatie (datum range instelbaar)
– Hoeveel websitebezoekers via de nieuwsbrief
– Conversie/opbrengst via de nieuwsbrieven
– Meest bezochte pagina’s
– Campagne die het meeste bezoekers heeft opgeleverd
Hoe werkt het precies?
De statistische informatie uit MailingLijst kan worden gebruikt in Google Data Studio door de export uit Mailinglijst als Google Spreadsheet op Google Drive te zetten (periodiek) en die te gebruiken als databron.
De stappen die je moet nemen zien er globaal als volgt uit:
1. Exporteer de statistieken van mailingen in een gewenste periode
2. Plaats het Excel bestand als Google Spreadsheet bestand op een vaste plaats in de Google Drive omgeving
3. Maak een gegevensbron in Google Data Studio en verwijs naar het bovenstaande bestand
4. Vervolgens kun je de statistieken gebruiken in een dashboard
Verder kun je het datumbereik instellen, kun je de vormgeving van je dashboard aanpassen op je huisstijl, kun je allerlei filters gebruiken en kun je het dashboard uiteraard delen met collega’s zowel in een PDF via e-mail als het interactieve dashboard zelf!
Ook iets voor jou?
Wil je nou ook zo’n mooi dashboard in Google Data Studio, net als Theater Kikker en Podium Hoge Woerd? Het enige wat je nodig hebt is een Google licentie (en dus toegang tot Google Drive en Google Data Studio), daarmee kun je al aan de slag.
Bekijk dit document voor het opzetten van een eerste MailingLijst dashboard en experimenteer daarna vooral verder, want er is zoveel mogelijk!
Voor vragen of tips kun je altijd contact met ons opnemen, eventueel kunnen we je ook in contact brengen met de collega marketeers bij Theater Kikker en Podium Hoge Woerd.