E-mailmarketing is één van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken. Maar naast bereiken van je doelgroep, wil je ook graag dat ze je e-mails daadwerkelijk openen. Een van de manieren om het openpercentage te verhogen, is het schrijven van een goede pre-header/snippet!

Wat is een pre-header?

Een pre-header (of een snippet) is het eerste stukje tekst van een e-mail dat ontvangers te zien krijgen. Dit stukje tekst is direct te vinden onder of naast de onderwerpsregel. Dit stukje tekst geeft een voorproefje van de inhoud van je e-mail.

Waarom gebruik maken van een  pre-header?

Het doel van het versturen van een e-mail is uiteraard dat deze geopend en gelezen wordt. Door de vele e-mails die tegenwoordig worden verstuurd, is het belangrijk om op te vallen. Ontvangers reageren zeer selectief, en openen alleen de e-mails die  belangrijk lijken.

Uit het Nationale E-mail Benchmark 2019 van de DDMA, blijkt dat het gebruiken van een gepersonaliseerde onderwerpsregel de grootste impact heeft op de open-ratio van e-mails. Uit het onderzoek is gebleken het openpercentage van e-mails met een gepersonaliseerde onderwerpsregel is gestegen met 10,1% !

Het onderwerp van je e-mail en de pre-header zijn de eerste dingen die de ontvanger ziet als ze de inbox openen. Als deze aantrekkelijk zijn, kan dit je openpercentage dus aanzienlijk verhogen. Ook zorgt het ervoor dat je e-mail minder snel als spam gemarkeerd zal worden.

Hoe maak je een pre-header aan in MailingLijst?

Wanneer je in de mailing details van MailingLijst werkt, kun je eenvoudig een pre-header toevoegen. Dit doe je door je tekst naar keuze in te voeren in het pre-header/snippet veld.

Wanneer je deze regel openlaat, zal MailingLijst automatisch het eerste stuk tekst uit je e-mail overnemen als pre-header. Dit ziet er als volgt uit:

Zoals je kunt zien is de pre-header nu een onsamenhangend verhaal met veel tekst. Dit is niet bepaald een tekst die een ontvanger kan prikkelen om te openen!

Door zelf een tekst in het pre-header/snippet veld in te vullen, kan je zelf bepalen welke tekst je wilt laten zien. Hieronder dezelfde mailing, maar dan met een zelfgemaakte pre-header: 

Tips voor een goede pre-header

1. Samenvatting

Geef een korte samenvatting van je de inhoud van je e-mail in de pre-header.  Hierdoor weet de ontvanger precies wat ze kunnen verwachten in je e-mail, en zijn ze eerder geneigd om door te lezen.

2. Actie

Vraag om een actie van de ontvanger. Denk bijvoorbeeld aan: “Bekijk ons programma voor de komende maand.”

3. Belangrijk

Geef de ontvanger het gevoel dat ze echt iets missen als ze jouw e-mail niet openen. Bijvoorbeeld: “Gebruik snel de tijdelijke kortingscode voor het aanschaffen van tickets.”

Maak jij al gebruik van MailingLijst?

MailingLijst biedt alles wat je nodig hebt voor het opmaken, versturen en analyseren van prachtige, effectieve e-mailingen. Zeer fijne e-mailmarketing software die speciaal is ontwikkeld voor culturele organisaties. De ‘culturele MailChimp’, maar dan met persoonlijke begeleiding, advies op maat en de beste helpdesk, voor een optimaal resultaat!