We zien dagelijks tientallen nieuwsbrieven voorbij komen, maar hoe maak je nou een perfecte nieuwsbrief? Hieronder hebben we een aantal aandachtspunten genoteerd:

1. Een goede onderwerpregel en pre-header
Bedenk een goede onderwerpregel, dit zal bepalen of iemand de nieuwsbrief opent of niet. Zo zal “Nieuwsbrief augustus 2022” iemand wellicht niet prikkelen om de nieuwsbrief te openen.

Tip: Je kunt ook emoticons gebruiken in je onderwerpregel.

Iets wat vaak wordt vergeten, maar vul naast de onderwerpregel ook altijd de pre-header in. De pre-header ziet men ook voordat de nieuwsbrief wordt geopend. Zie het als een aanvulling op de onderwerpregel.

2. Vormgeving
Vaak zal je de nieuwsbrief opmaken op basis van een sjabloon. Sjablonen zijn de basis voor elke nieuwsbrief. Zorg ervoor dat vormgeving top is en uiteraard in lijn is met de huisstijl. Met de vormgeving kun je je onderscheiden ten opzichte van andere nieuwsbrieven.

3. Content
Natuurlijk moet de content goed zijn en aansluiten bij de behoefte van de ontvanger. Besteed daar dus voldoende aandacht aan. Verder:

– Zet de belangrijkste inhoud bovenin de nieuwsbrief
– Zorg voor een goede verhouding van tekst en afbeeldingen

4. Afbeeldingen
Zoals aangegeven is het goed om ook afbeeldingen te gebruiken in nieuwsbrieven, maar afbeeldingen ook altijd klikbaar. Verder kun je ook heel goed animated GIFjes toevoegen aan je nieuwsbrief, dit zijn bewegende afbeeldingen (zorg alleen dat afbeeldingen niet zwaarder zijn dan 2MB). En zorg dat elke afbeelding een logische ALT tekst heeft, als afbeeldingen niet worden weergegeven zal de ALT tekst worden laten zien en ook SPAM filters houden van ALT teksten, dus het vergroot de kans dat de nieuwsbrief goed wordt afgeleverd.

5. Call-2-action
Wil je dat mensen doorklikken, bijvoorbeeld naar je website of een inschrijfformulier? Zorg dan voor duidelijke call-2-action buttons in je nieuwsbrief. Ook op mobiele telefoons zijn deze buttons goed klikbaar.

6. Een goede afzender
Wat is het afzender e-mailadres en de afzender naam van de nieuwsbrief? Daar kun je ook nog wel wat leuke dingen mee doen. Ga je mailen vanuit je eigen domein of mailen vanuit het domein van de e-mail service provider? Stuur je bijvoorbeeld een uitnodiging dan kun je wellicht je eigen naam als afzender naam instellen in plaats van de naam van de organisatie.

7. Relevantie
Is de nieuwsbrief relevant voor de ontvanger? Want de mailing kan er mooi uit zien, een goede afzender hebben etc. maar als de relevantie ontbreekt voor de ontvanger dan heb je er helemaal niks aan. Zorg dus altijd dat de content die je deelt relevant is voor de ontvanger.

8. Testen
Is de nieuwsbrief klaar? Test de nieuwsbrief dan altijd goed alvorens je de nieuwsbrief gaat verzenden. Stuur een test naar jezelf (liefst naar verschillende e-mailadressen) en naar collega’s, zo kun je controleren of de nieuwsbrief er goed uit ziet, check de tekst op eventuele fouten en controleer op alle linkjes werken.

9. Verzenden
Uiteindelijk kun je de nieuwsbrief verzenden, maar wanneer doe je dat? Dat is een vraag die wij ook vaak krijgen, maar geen concreet antwoord op kunnen geven omdat het beste verzendmoment voor elke boodschap en doelgroep anders is. Advies is dus om dit zelf eens goed te testen. En lees anders eens dit artikel over de gemiddelde e-mailmarketing statistieken in 2021, waar ook wat wordt gezegd over het beste verzendmoment.

10. Evalueer
Het is altijd goed om eens in de zoveel tijd je nieuwsbrief goed onder de loep te nemen. Is de vormgeving nog van deze tijd? Ziet de nieuwsbrief er goed uit op een mobiele telefoon? Neem eventueel contact op met support@em-cultuur.nl voor advies over je nieuwsbrief.