Donderdag 21 juni 2018 was het jaarlijkse DDMA Email Summit, het event waar e-mailmarketing specialisten bij elkaar komen voor het uitwisselen van kennis en het opdoen van inspiratie. Uiteraard was EM-Cultuur ook aanwezig! De inspiratie die we hebben opgedaan zul je de komende tijd zeker terugvinden in onze software en communicatie!

Het was een dag vol met interessante sprekers en cases, de DDMA Email Awards werden uitgereikt en de E-mail Benchmark 2018 werd gepresenteerd.

Email Summit: De sprekers

Na de opening van de DDMA Email Summit 2018 door de dagvoorzitter, inclusief een schitterend filmpje over de kracht van data, was het de beurt aan Jörgen van der Sloot die meer vertelde over de “kunst van het luisteren en vertalen naar acties”.

Daarna was het de beurt aan John Thies, CEO van Email on Acid, over hoe je nou écht een perfecte e-mail kan sturen. We kregen een aantal handige tips over hoe je een e-mail maakt met leuke design-elementen en wat je moet doen om je e-mail op te laten vallen in de inbox van de ontvanger. Gebruik bijvoorbeeld altijd een herkenbare afzender en een aantrekkelijke onderwerpregel die wordt ondersteund door een pre-header. Gebruik zeker afbeeldingen, maar maak de afbeeldingen niet te zwaar. De tekst links uitlijnen en het onderstrepen van links verbeteren de leesbaarheid van je nieuwsbrief.

De volgende spreker was Bastian Ernst van Wild Audience met zijn eigen visie op e-mailmarketing. De term “Respect Based Marketing” staat hierbij centraal. Een vlotte presentatie waarmee hij het publiek uitdaagde anders te denken dan de traditionele denkwijze.

Na de lunch ging het programma verder met een presentatie van Dela Quist over het op de juiste manier inzetten van A/B testing en het wel of niet segmenteren van je doelgroep. Volgens Dela zijn veel tests zoals die nu worden gedaan niet goed. Zo worden vooraf gedachte ‘slechte’ opties niet getest, terwijl die mogelijk toch het best werken. Dela is geen voorstander van segmenteren omdat je volgens hem je bereik beperkt en zo uiteindelijk minder resultaat behaalt…

Daarna was het de beurt aan Mark Robbins van Rebel Mail over de kracht van een interactieve e-mail. We kregen een aantal praktische tips die direct gebruikt kunnen worden in de nieuwsbrief zoals het gebruik van hover effecten op buttons. De presentatie van Mark sloot hij op een zeer verrassende manier af, de hele presentatie van namelijk opgemaakt ‘in’ een e-mail. Over interactief gesproken!

Vervolgens bezochten we een inspiratiecase van Hessel Boschma van Vodafone Ziggo over het gebruik van interactieve elementen (Animated GIFs, Google Maps, Agenda items direct toevoegen) in een nieuwsbrief en waren we aanwezig bij een Q&A van de DDMA over wat de AVG nou precies betekent voor e-mailmarketing. De afgelopen weken hebben we enorm veel vragen gehad van onze klanten over de AVG en de consequenties daarvan, daar hebben we ook een apart artikel over geschreven.

De dag werd afgesloten door Jordan Grossman van Google over aanstaande veranderingen in G-mail die van belang zijn voor e-mailmarketeers. Een ware primeur dus! We hebben een geheimhoudingsverklaring ondertekent, dus we kunnen er nog niks over vertellen. Zodra het nieuws ‘uit’ is zullen we je op de hoogte brengen.

Genoeg tekst? Bekijk ook deze video impressie van de Email Summit op het Youtube kanaal van de DDMA.

Awards

Een vast onderdeel van de DDMA Email Summit zijn de E-mail Awards. In elke categorie drie kanshebbers die elk 5 minuten kregen om hun case te presenteren. Inspirerend en leerzaam!

– De E-mail Single Shot – prijs voor beste éénmalige e-mailcampagne (gewonnen door Corendon)
– De beste E-mail Campagne 2018 (gewonnen door FrieslandCampina)
– E-mail Professional 2018 (gewonnen door de NS)
– Battle of the Agencies (gewonnen door RapidSugar)

E-mail Benchmark 2018

Aan het eind van de Email Summit heeft DDMA de nieuwe E-mail Benchmark 2018 gepresenteerd. Een jaarlijkse analyse van 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes.

De Goede Doelen branche doet het goed tussen de commerciële partijen en is gemiddeld de grootste stijger wanneer het aankomt op de ratio’s. Kleine campagnes met dynamische en persoonlijke content zorgen voor grootste effect bij de ontvanger. Nieuwe technieken worden steeds meer ingezet om relevante e-mailcampagnes op te zetten. De daling van de hard bounce rate (HBR) drie jaar op rij duidt op een gestage verbetering van de afleverkwaliteit van emailcampagnes.

Bron: DDMA

Alle belangrijke conclusies uit de E-mail Benchmark 2018 kunt u lezen op de website van de DDMA.

Tot volgend jaar

Al met al een leuke en leerzame dag waar we zeker weer genoeg inspiratie hebben opgedaan. We danken DDMA voor de goede organisatie en tot volgend jaar!