Culturele e-mailmarketing statistieken 2021
In 2021 hebben alle MailingLijst-klanten samen bijna 4.000 e-mailcampagnes verzonden die goed zijn voor ruim 8 miljoen verzonden mailtjes. De cijfers hier op een rijtje…
Geaccepteerd
Openpercentage
Klikpercentage
Op naar de 40%
Het gemiddelde openpercentage is in 2021 gestegen van 38,6% naar 38,9%
Opens blijven stijgen
Het openpercentage van culturele e-mailcampagnes blijft dus maar stijgen (8ste jaar op rij!).
Ook weer meer kliks
Het klikpercentage is afgelopen jaar ook gestegen van 14% in 2020 naar 14,6% in 2021.
Bijna alles komt aan
E-mailcampagnes via MailingLijst hebben een zeer goed acceptatie-percentage van 98,5%.
Weekend VS. Werkweek
e-mailcampagnes worden doordeweeks verzonden
We zien nog steeds dat veruit de meeste culturele e-mailcampagnes doordeweeks worden verzonden, dit is een logische en verklaarbare trend die we eigenlijk al jaren zien. Maar liefst 96% van alle culturele e-mailcampagnes wordt verzonden tussen maandag en vrijdag. En slechts 2,5% op zaterdag en 1,5% op zondag. Maar welke e-mailcampagnes scoren het best?
E-mailcampagnes die worden verzonden op dinsdag scoorde in 2021 het best met een gemiddeld openpercentage van 42,6%, gevolgd door woensdag met 41,7%. Donderdag en zaterdag zijn dagen waarop je het best je e-mailcampagne niet kunt sturen, want deze dagen scoren het slechtste openpercentage (resp. 34,7% en 35,4%). Uiteraard is alles afhankelijk van je doelgroep en moet je dit zelf goed testen om erachter te komen wat voor jou doelgroep het beste verzendmoment is.
PS: Wist je dat je met MailingLijst je verzending ook kunt inplannen? Bijvoorbeeld op dinsdagavond of zondagochtend.
Tijdens kantooruren of juist ’s avonds?
Wat is het beste tijdstip om een mailing te versturen?
Nu we het over de dagen hebben gehad gaan we ook kijken naar het beste tijdstip om een mailing te versturen. We zien dat 80% van alle e-mailcampagnes wordt verzonden tussen 09.00 en 18.00 uur. Slechts 3,5% wordt voor 09.00 uur al verzonden en 16,5% wordt na 18.00 uur verzonden.
We zien duidelijk dat e-mailcampagnes die ’s middags worden verzonden een beter openpercentage scoren dan e-mailcampagnes die in de ochtend worden verzonden. Hieronder een overzicht van het gemiddelde openpercentage per dagdeel:
– Tussen 09.00 en 12.00 uur: 38,9%
– Tussen 12.00 en 18.00 uur: 42,3%
– Tussen 18.00 en 21.00 uur: 38%
FACTS
Nog meer cijfers
OPENSNELHEID
61% heeft de mailing binnen 8 uur gelezen, de overige 39% opent de nieuwsbrief pas na 8 uur. Best opvallend want dit is de eerste keer dat de opensnelheid daalt ten opzichte van het vorige jaar.
GERICHT MAILEN
Een logisch fenomeen, maar hoe kleiner en gerichter de mailing wordt verzonden hoe hoger het openpercentage. E-mailcampagnes tot 500 ontvangen scoren een openpercentage van 60% terwijl e-mailcampagnes van meer dan 10.000 gemiddeld 33% scoren.
MANNEN VS VROUWEN
Elk jaar bekijken we ook of er verschil zit tussen man en vrouw bij het openen en klikken in e-mailcampagnes. En daarin zien we een trend die we al jaren herkennen. Mannen openen vaker (40,9% tegenover 38%) en vrouwen klikken meer (16,1% tegenover 14,4%).
DECEMBER TOP, JULI FLOP
Als we kijken naar de maanden dan scoren de laatste maanden van het jaar de hoogte openpercentages (december = 42,7%) en scoort juli het slechts met 35,8%.