Culturele E-mailmarketing statistieken 2018

Culturele E-mailmarketing statistieken 2018

7,2 miljoen verzonden e-mails!

In 2018 hebben ongeveer 150 MailingLijst klanten meer dan 3.000 e-mailcampagnes verzonden aan met name “cultuur consumenten” die samen goed zijn voor ongeveer 7,2 miljoen verzonden mailtjes.

Deze e-mailcampagnes hebben we geanalyseerd en leveren interessante resultaten op. We geven je hieronder graag een overzicht van de cijfers en mogelijke verklaringen voor opvallende trends.

open en klik-cijfers weer hoger

In het landelijk open- en klikpercentage van e-mails in de branche Cultuur en Entertainment is  er een daling te zien. (bron: DDMA Benchmark over 2017) De resultaten van Mailinglijst laten echter het tegendeel van deze constatering zien.

Het openpercentage van culturele e-mailingen is dit jaar gestegen naar 37,2%. Vorig jaar was dit een percentage van 36,8%. Elk jaar stijgen de openpercentages een beetje, wat erop duidt dat e-mailmarketing steeds relevanter wordt.

Ook het klikpercentage is dit jaar gestegen! Waar er vorig jaar voor 14,5% werd doorgeklikt, is dat dit jaar gestegen naar 15,1%.

 

37,2%

Openpercentage

15,1%

Klikpercentage

E-mails worden sneller geopend

We hebben bekeken hoe lang het duurt voordat de e-mailcampagnes geopend worden. Wat opvalt is dat de meeste e-mails of binnen een uur worden gelezen (31%), of na een dag worden gelezen (33%).

%

1 uur

%

2 uur

%

4 uur

%

8 uur

%

later

Hoe groot zijn de e-mailcampagneS?

De meeste e-mailcampagnes die zijn verzonden hebben minder dan 500 ontvangers. Steeds vaker zien we gepersonaliseerde service- en directmails naar selecties uit ticketing- en CRM systemen met de bezoekers van een specifieke voorstelling, concert of tentoonstelling. Culturele e-mailcampagnes worden dus steeds gerichter verzonden en dit zien we ook terug in de stijgende openpercentages!

Het aantal ontvangers heeft namelijk een grote invloed op het open- en klikpercentage. Hoe groter de “doelgroep”, hoe lager het openpercentage. Kleinere, en dus ook gerichtere, e-mailcampagnes scoren een openpercentage van 55%, terwijl campagnes met meer dan 10.000 e-mailadressen een openpercentage halen van 31%.

De ideale dag en tijd om een mailing te sturen

Donderdag blijft de populairste dag om e-mails te versturen. Slechts 5% van de mailingen worden in het weekend verstuurd. De overige 95% wordt dus tijdens werkdagen verzonden. 

Hoewel donderdag de populairste verzenddag is, is dit wel de dag dat er de minste e-mails worden geopend (34,5%). Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%). 

De meeste mailingen worden tussen 15:00 en 18:00 verzonden (40,1%). Dit is ook direct het populairste tijdsvak om mailingen te openen (22,2%). 

 

Kantooruren

Tussen 9:00 en 18:00 worden de meeste mailingen verstuurd (85%).

DONDERDAG

Net zoals vorig jaar worden mailingen die op donderdag verzonden worden het minst geopend (34,5%).

De laatste werkuren

Mailingen die tussen 15:00 en 18:00 worden verzonden scoren het best (22,2%).

Vrijdag

Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).

De ideale dag en tijd om een mailing te sturen

Donderdag blijft de populairste dag om e-mails te versturen. Slechts 5% van de mailingen worden in het weekend verstuurd. De overige 95% wordt dus tijdens werkdagen verzonden. 

Hoewel donderdag de populairste verzenddag is, is dit wel de dag dat er de minste e-mails worden geopend (34,5%). Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%). 

De meeste mailingen worden tussen 15:00 en 18:00 verzonden (40,1%). Dit is ook direct het populairste tijdsvak om mailingen te openen (22,2%). 

 

Kantooruren

Tussen 9:00 en 18:00 worden de meeste mailingen verstuurd (85%).

DONDERDAG

Net zoals vorig jaar worden mailingen die op donderdag verzonden worden het minst geopend (34,5%).

De laatste werkuren

Mailingen die tussen 15:00 en 18:00 worden verzonden scoren het best (22,2%).

Vrijdag

Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).

Vrouwen klikken anders

In totaal hebben we bijna 1,4 miljoen contacten geanalyseerd. Met onze EM-Genderizer (automatisch geslacht bepalen op basis van de 600.000 voornamen) komen we op 26,6% man en 32,7% vrouw. Van de overige 40,7% is het geslacht onbekend.

De grote vraag is natuurlijk of we ook dit jaar weer verschil zien in de open- en klikpercentages tussen mannen en vrouwen? We hebben een analyse gedaan en dit levert een tweetal interessante conclusies op! Zo zien we dat mannen hun e-mail beter/sneller openen, en dat vrouwen  vaker klikken. In vergelijking met 2017 is dit aantal op beide gebieden en bij beide geslachten gestegen.

Openpercentage
39,5 %

Klikpercentage
14 %

Openpercentage
37,4 %

Klikpercentage
17,4%

Ook zulke hoge resultaten behalen met je e-mailcampagnes?

Wil je meer informatie over deze cijfers, of over MailingLijst, of over hoe je je culturele open/klik-cijfers kunt verbeteren? Neem dan contact met ons op!