Dit jaar voor het eerst zijn we ook aanwezig op het Conversational Commerce Event, georganiseerd door Frankwatching in de Jaarbeurs Utrecht. 

We staan aan de basis van grote en snelle ontwikkelingen op het gebied van voice en chat-gestuurde helpdesks, klantenservice en verkoopkanalen. Ons voornaamste doel is het opdoen van kennis en inspiratie voor de chatbots die we nu aan het ontwikkelen zijn voor theaters in Nederland.

cce18
Fotocredits: Frankwatching.nl

De eerste spreker was Jarno Duursma van Studio Overmorgen met een zeer helder verhaal over de toekomst van digitale conversatie en over de enorme potentie van Artificial Intelligence (AI). Computers weten steeds meer en leren snel, en machines krijgen steeds meer menselijke vaardigheden waar bedrijven nu al op moeten inspelen. Werkt het allemaal perfect? Nee dat nog niet, maar het wordt wel steeds beter!

Daarna hebben we presentaties gezien van Maxwell in samenwerking met NS International. Bij NS International hebben ze eerst stappen gezet in een responsive design, zijn daarna verder gegaan met Mobile First en zetten nu (klein) in op Conversational Design. Dit doen ze via een chatbot met daarbij wel altijd een fallback naar het webcare-team (een echt persoon dus).

Ook Ruben Klerks van KLM had een goed verhaal over hoe je Chat en Voice kan inzetten om je klanten nog beter te kunnen helpen. Bij KLM zijn ze al veel aan het experimenteren, en dit heeft het bedrijf al veel nieuwe inzichten gegeven op het gebied van Conversational Commerce.

Daarna weer een boeiend verhaal van dr. Lotte Willemsen. Belangrijke boodschap is dat je niet alleen moet nadenken over hoe je een chatbot zo menselijk mogelijk moet maken, maar denk ook na over hoe je je klant een mens kunt laten voelen. Maak de chatbot dus menselijk en persoonlijk, bijvoorbeeld door gevarieerde antwoorden en grapjes.

Ook belangrijk om de klant meerdere keuzemogelijkheden te geven, ‘duw’ ze niet richting de chatbot maar geef de klant altijd meerdere contactopties.

Hierna een verhaal van Robocopy samen met het Nederlands Dans Theater over de NDT keuzehulp. De NDT keuzehulp helpt bezoekers bij het kiezen van de juiste voorstelling. Voor ons natuurlijk zeer interessant!

Na nog wat laatste interessant sprekers (oa. Google) werd het tijd om weer richting Amsterdam te gaan. Een interessant dag, waarbij we veel nieuwe kennis en inspiratie voor het bouwen van de eerste Nederlandse theater chatbot die binnenkort wordt gelanceerd!

De mogelijkheden van chatbots

Wil je meer weten over chatbots of ben je benieuwd voor welk theater we een chatbot bouwen? Neem een kijkje op www.datamagic.ai of neem contact met ons op, we vertellen je graag meer!