Dé benchmark voor culturele nieuwsbrieven
Culturele e-mailmarketing statistieken over 2022In 2022 hebben alle MailingLijst-klanten samen ruim 5.000 e-mailcampagnes verzonden die goed zijn voor bijna 12 miljoen verzonden mailtjes.
Alles op een rijtje
De cijfers
98,7%
Geaccepteerd
Je kan er dus vanuit gaan dat de e-mailcampagnes die je verstuurt met MailingLijst ook daadwerkelijk aankomen bij de ontvanger.
45,5%
Open percentage
Het openpercentage is voor het 9e jaar op rij gestegen. Nieuwsbrieven blijven dus een goede manier om je publiek te bereiken.
12%
Klik percentage
Deze stijging zien we niet terug in het klikpercentage. Het klikpercentage is afgelopen jaar gedaald van 14,6% naar 12%.
Een klant
Aan het woord
” Ruim 17% van al onze online kaartverkoop kocht een kaartje nadat ze via een nieuwsbrief naar onze site zijn doorgeklikt. Voordat we startte met MaiLinglijst was dat slechts 4%. Daarnaast is er een stijging van 15% in de online opbrengsten via de nieuwsbrief. Dat is een verbetering waar we niet eens op hadden durven hopen. “
Lara, Online Marketeer, Leidse Schouwburg
Alles op een rijtje
Nog meer cijfers
6%
Weekend
6% van alle e-mailcampagnes wordt verzonden in het weekend. E-mailcampagnes die zijn verzonden op zondag scoren een hoger openpercentage (50%) dan e-mailcampagnes die zijn verzonden op zaterdag (43,6%).
51,5%
Maandag
E-mailcampagnes verzonden op maandag scoren het hoogste openpercentage (51,5%), gevolgd door zondag met dus 50% en woensdag met 48,3%.
25,7%
Donderdag
De meeste e-mailcampagnes (25,7%) worden verzonden op donderdag. Maar als we kijken naar het openpercentage scoort deze dag – na zaterdag (43,5%) – het slechtst (44%).
81%
Kantooruren
De meeste e-mailcampagnes (81%) worden verzonden tijdens kantooruren. Slecht 3% wordt verzonden voor 09.00 uur en 16% na 18.00 uur. E-mailcampagnes die tijdens kantooruren worden verzonden scoren beter (48,3%) dan andere tijdstippen (41%).
64,3%
Gericht mailen
E-mailcampagnes met minder dan 500 ontvangers scoren een openpercentage van 64,3%. Ter vergelijking: e-mailcampagnes met meer dan 10.000 ontvangers scoren 40,8%.
44%
Zomerdipje
Als we kijken naar de maanden dan is het redelijk stabiel, we zien alleen in de maanden juni en juli een dipje in het openpercentage (44%). November scoort met 48,4% het hoogste openpercentage.