Culturele E-mailmarketing statistieken 2018
Culturele E-mailmarketing statistieken 2018
7,2 miljoen verzonden e-mails!
In 2018 hebben ongeveer 150 MailingLijst klanten meer dan 3.000 e-mailcampagnes verzonden aan met name “cultuur consumenten” die samen goed zijn voor ongeveer 7,2 miljoen verzonden mailtjes.
Deze e-mailcampagnes hebben we geanalyseerd en leveren interessante resultaten op. We geven je hieronder graag een overzicht van de cijfers en mogelijke verklaringen voor opvallende trends.
open en klik-cijfers weer hoger
In het landelijk open- en klikpercentage van e-mails in de branche Cultuur en Entertainment is er een daling te zien. (bron: DDMA Benchmark over 2017) De resultaten van Mailinglijst laten echter het tegendeel van deze constatering zien.
Het openpercentage van culturele e-mailingen is dit jaar gestegen naar 37,2%. Vorig jaar was dit een percentage van 36,8%. Elk jaar stijgen de openpercentages een beetje, wat erop duidt dat e-mailmarketing steeds relevanter wordt.
Ook het klikpercentage is dit jaar gestegen! Waar er vorig jaar voor 14,5% werd doorgeklikt, is dat dit jaar gestegen naar 15,1%.
37,2%
Openpercentage
15,1%
Klikpercentage
E-mails worden sneller geopend
We hebben bekeken hoe lang het duurt voordat de e-mailcampagnes geopend worden. Wat opvalt is dat de meeste e-mails of binnen een uur worden gelezen (31%), of na een dag worden gelezen (33%).
%
1 uur
%
2 uur
%
4 uur
%
8 uur
%
later
Hoe groot zijn de e-mailcampagneS?
De meeste e-mailcampagnes die zijn verzonden hebben minder dan 500 ontvangers. Steeds vaker zien we gepersonaliseerde service- en directmails naar selecties uit ticketing- en CRM systemen met de bezoekers van een specifieke voorstelling, concert of tentoonstelling. Culturele e-mailcampagnes worden dus steeds gerichter verzonden en dit zien we ook terug in de stijgende openpercentages!
Het aantal ontvangers heeft namelijk een grote invloed op het open- en klikpercentage. Hoe groter de “doelgroep”, hoe lager het openpercentage. Kleinere, en dus ook gerichtere, e-mailcampagnes scoren een openpercentage van 55%, terwijl campagnes met meer dan 10.000 e-mailadressen een openpercentage halen van 31%.
De ideale dag en tijd om een mailing te sturen
Donderdag blijft de populairste dag om e-mails te versturen. Slechts 5% van de mailingen worden in het weekend verstuurd. De overige 95% wordt dus tijdens werkdagen verzonden.
Hoewel donderdag de populairste verzenddag is, is dit wel de dag dat er de minste e-mails worden geopend (34,5%). Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).
De meeste mailingen worden tussen 15:00 en 18:00 verzonden (40,1%). Dit is ook direct het populairste tijdsvak om mailingen te openen (22,2%).
Kantooruren
Tussen 9:00 en 18:00 worden de meeste mailingen verstuurd (85%).
DONDERDAG
Net zoals vorig jaar worden mailingen die op donderdag verzonden worden het minst geopend (34,5%).
De laatste werkuren
Mailingen die tussen 15:00 en 18:00 worden verzonden scoren het best (22,2%).
Vrijdag
Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).
De ideale dag en tijd om een mailing te sturen
Donderdag blijft de populairste dag om e-mails te versturen. Slechts 5% van de mailingen worden in het weekend verstuurd. De overige 95% wordt dus tijdens werkdagen verzonden.
Hoewel donderdag de populairste verzenddag is, is dit wel de dag dat er de minste e-mails worden geopend (34,5%). Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).
De meeste mailingen worden tussen 15:00 en 18:00 verzonden (40,1%). Dit is ook direct het populairste tijdsvak om mailingen te openen (22,2%).
Kantooruren
Tussen 9:00 en 18:00 worden de meeste mailingen verstuurd (85%).
DONDERDAG
Net zoals vorig jaar worden mailingen die op donderdag verzonden worden het minst geopend (34,5%).
De laatste werkuren
Mailingen die tussen 15:00 en 18:00 worden verzonden scoren het best (22,2%).
Vrijdag
Mailingen die op vrijdag verzonden worden openen het best (39,9%).
Vrouwen klikken anders
In totaal hebben we bijna 1,4 miljoen contacten geanalyseerd. Met onze EM-Genderizer (automatisch geslacht bepalen op basis van de 600.000 voornamen) komen we op 26,6% man en 32,7% vrouw. Van de overige 40,7% is het geslacht onbekend.
De grote vraag is natuurlijk of we ook dit jaar weer verschil zien in de open- en klikpercentages tussen mannen en vrouwen? We hebben een analyse gedaan en dit levert een tweetal interessante conclusies op! Zo zien we dat mannen hun e-mail beter/sneller openen, en dat vrouwen vaker klikken. In vergelijking met 2017 is dit aantal op beide gebieden en bij beide geslachten gestegen.
Openpercentage
39,5 %
Klikpercentage
14 %
Openpercentage
37,4 %
Klikpercentage
17,4%
Ook zulke hoge resultaten behalen met je e-mailcampagnes?
Wil je meer informatie over deze cijfers, of over MailingLijst, of over hoe je je culturele open/klik-cijfers kunt verbeteren? Neem dan contact met ons op!