In de oktober update van AdreZ zitten naast de standaard bugfixes ook weer een aantal leuke nieuwe features. Features die klanten van AdreZ mogelijkheden bieden om nog meer te halen uit hun CRM! De grootste nieuwe feature in deze update is het nieuwe Campagne-tabblad.
Door het Campagne-tabblad is het nu mogelijk om een e-mail koppeling te maken met AdreZ CRM. Vanaf nu kun je bij alle contacten direct inzien welke e-mailcampagnes (nieuwsbrieven, uitnodigingen etc.) zij hebben ontvangen, en je kan zien wie de e-mailing heeft geopend en geklikt. We hebben al eerder een artikel geschreven over hoe CRM en e-mailmarketing elkaar kunnen versterken. Deze nieuwe feature levert dus veel voordeel op. In dit artikel leggen we uit hoe je met het Campagne-tabblad kunt werken.
Wat kan ik precies met het campagne-tabblad?
Met het nieuwe campagne-tabblad kunnen we met AdreZ verschillende externe bronnen inlezen en contacten in AdreZ verrijken met informatie.
Bron MailingLijst
Zo is het mogelijk dat e-mailingen die worden verzonden met MailingLijst (later ook andere e-mailmarketingsystemen) direct zichtbaar worden bij de contacten in AdreZ. Zo verrijk je de contacten dus met marketing-informatie.
Bron Formulieren
Daarnaast is het mogelijk om informatie uit formulieren (Typeform, Formdesk) toe te voegen in AdreZ, ideaal voor bijvoorbeeld online uitnodigingen (Kom je (ja of nee)?, met hoeveel personen? etc.)
Bron AdreZ
Ook selectie die jezelf maakt (of publieke selecties van collega’s) kunnen zichtbaar worden in het campagne-tabblad. De selectie die je maakt moet je dan dus alleen Opslaan als campagne.
Bron Ticketing
We bieden ook een aantal ticketing-koppelingen (Eventbrite, Ticketmatic) zodat je bij contactpersonen precies kunt zien wie wanneer een kaartje heeft gekocht, en voor welke voorstelling/event/tentoonstelling.
Waar vind ik het campagne-tabblad?
Het nieuwe campagne-tabblad is te vinden als je een contactpersoon opent, er is daar dus één nieuw tabblad zichtbaar: Campagnes.
Je ziet hier dus een overzicht van alle campagnes (uit AdreZ of MailingLijst of een andere externe bron) die dit contactpersoon heeft ontvangen. Verder zie je of de ontvanger de campagne heeft geopend/geklikt en indien beschikbaar zie je ook de campagne-tags (die komen in het voorbeeld uit MailingLijst komen).
Selectie maken op basis van campagnes
Uiteraard kan je via Selectie > Selecteren ook weer selecties maken op campagnes. En je kan combinaties maken met je huidige selectiecodes en vrije velden! Zo zou je bijvoorbeeld al je VIP’s kunnen selecteren die de laatste mailing nog niet hebben geopend.
Bij het maken van een selectie kies je altijd eerst een bron, dus wil je een campagne uit AdreZ of een campagne uit MailingLijst. Daarna kan je de campagne aanvinken die je wilt hebben (meerdere kan ook). In het geval van een MailingLijst campagne kan je nog kiezen of iedereen wilt die de mailing heeft ontvangen, heeft geopend of heeft geklikt. Het is ook mogelijk om een selectie te maken van alle contacten die zijn gebounced (dus mail niet aangekomen) op een bepaalde campagne om bijvoorbeeld de e-mailadressen te corrigeren.
Campagnes beheren
In principe worden de campagnes automatisch ingelezen, dus je hoeft hier verder niks voor te doen. Als je de campagnes toch wilt beheren (maar ook de bronnen, tags en acties) dan kan je dit doen via Extra > Opties > Campagnes.
Hoe werkt het campagne-tabblad?
We hebben ook een korte instructievideo gemaakt. Hierin kun je precies zien hoe jij met het nieuwe campagne-tablad aan de slag kunt!
Veelgestelde Vragen
Kan ik de campagnes alleen gebruiken met MailingLijst?
E-mailingen die worden verzonden met MailingLijst zie je dus direct terug in AdreZ. Maak je gebruik van een andere e-mailmarketingsysteem dan werkt dit niet nog, al is een Mailchimp koppeling in ontwikkeling. We kunnen je tegen gelijke kosten overzetten naar MailingLijst zodat je ook van de nieuwe feature gebruik kan maken.
Welk formulieren programma heb ik nodig voor de campagnes?
Online web-formulieren kunnen we ook inlezen in AdreZ. Op dit moment werken we samen met de tools Typeform en Formdesk. Vanuit je mailing kan je dus linken naar zo’n formulier en ingevulde informatie komt terug in AdreZ.
Welke bronnen kunnen jullie inlezen in de campagnes?
Naast de genoemde standaard bronnen zoals AdreZ en MailingLijst kunnen we nog een aantal bronnen inlezen.
– Eventbrite (gekochte tickets zie je terug bij het contactpersoon in AdreZ)
– Ticketmatic (gekochte tickets zie je terug bij het contactpersoon in AdreZ)
– Mailchimp (in ontwikkeling, verzonden mails zie je terug bij het contactpersoon in AdreZ)
– Typeform (ingevulde informatie zie je terug bij het contactpersoon in AdreZ)
– Formdesk (ingevulde informatie zie je terug bij het contactpersoon in AdreZ)
Heb je verder nog vragen over de nieuwe AdreZ update of specifiek over het Campagne-tabblad? Neem dan zeker contact met ons op!