Culturele e-mailmarketing statistieken 2019
In 2019 hebben alle MailingLijst-klanten bijna 4.000 e-mailcampagnes verzonden aan met name “cultuurconsumenten” die samen goed zijn voor ruim 8 miljoen verzonden mailtjes.
98,6%
Geaccepteerd
38,4%
Openpercentage
14,9%
Klikpercentage
Richting de 40%?
Het gemiddelde openpercentage is in 2019 gestegen van 37,2% naar 38,4%
Opens blijven stijgen
Het openpercentage van culturele e-mailcampagnes blijft maar stijgen. Sinds 2014 zien we elk jaar een stijging van het openpercentage. Dit jaar is de stijging zelfs het grootst van 37,2% naar 38,4%. Goed nieuws dus voor de culturele e-mailmarketeer!
Iets minder kliks
Het klikpercentage is juist iets gedaald van 15,1% naar 14,9%. Het verschil is minimaal en we zien hier voorlopig nog geen trend, maar het is zeker wel iets om in de gaten te blijven houden.
Bijna alles komt aan
E-mailcampagnes die worden verzonden met MailingLijst hebben een acceptatie-percentage van 98,58%. Je kan er dus met een gerust hart vanuit gaan dat de e-mailingen die je verstuurt ook daadwerkelijk aankomen bij de ontvanger. Zo hou je een goede e-mail-reputatie en blijven je nieuwsbrieven uit de ongewenste mail!
Weekend VS. Werkweek
De meeste e-mailcampagnes worden doordeweeks verzonden
We zien nog steeds dat de meeste culturele e-mailcampagnes doordeweeks worden verzonden, en dat is natuurlijk ook wel logisch want dan zijn de e-mailmarketeers aan het werk.
Maar liefst 95% van alle culturele e-mailcampagnes wordt verzonden tussen maandag en vrijdag. En slechts 2,5% op zaterdag en nog eens 2,5% op zondag.
PS: Wist je dat je met MailingLijst je verzending ook kunt inplannen? Bijvoorbeeld op vrijdagavond of zondagochtend. A/B-testen is de enige manier om erachter te komen wat voor jouw organisatie goed werkt.
Fact! Donderdag is nog steeds de meest populaire dag om te mailen
Fact! Mailingen die worden verzonden op maandag scoren het best
Fact! Mailingen die worden verzonden op donderdag scoren het minst
Tijdens kantooruren of juist ’s avonds?
Beste tijdstip om een mailing te versturen?
Nu we het over de dagen hebben gehad gaan we ook kijken naar het beste tijdstip om een mailing te versturen. We zien dat 82,9% van alle e-mailcampagnes wordt verzonden tussen 09.00 en 18.00 uur, dus ook weer tijdens werktijden. Slechts 4,1% wordt voor 09.00 uur al verzonden en 13% wordt na 18.00 uur verzonden.
E-mailcampagnes die verzonden worden tussen 15.00 en 18.00 uur scoren het hoogste openpercentage. En e-mailcampagnes die tussen 06.00 en 09.00 uur of pas na 21.00 uur worden verzonden scoren het minst goed…
Dus, op basis van deze cijfers zou je zeggen: Verstuur je mailing op maandag tussen 15.00 en 18.00 uur ;-).
Mail is altijd beschikbaar
E-mails worden STEEDS snelLER geopend
Binnen 1 uur
Maar liefst 32,2% heeft de mailing binnen het uur al geopend. E-mail is overal beschikbaar, dus dit percentage stijgt ook elk jaar.
Binnen 8 uur
En binnen 8 uur heeft 67,9% de mailing al geopend. De overige 32,1% opent de mailing pas 8 uur (of later) nadat de mailing is verzonden.
Kleine mails scoren beter!
gerichter mailen voor hogere openpercentages!
We zien dat e-mailcampagnes steeds gerichter worden verzonden, bijvoorbeeld op basis van eerder koopgedrag of een servicemail voor of na een voorstelling. We zien ook heel duidelijk dat hoe kleiner/gerichter de doelgroep van de mailing hoe hoger het openpercentage is.
Mailingen met minder dan 500 ontvangers scoren een openpercentage van 58%
Mailingen met meer dan 10.000 ontvangers schoren een openpercentage van 31%
Dus hoe gerichter de mailing, hoe hoger het openpercentage
PS: Wist je dat je met MailingLijst je beste contacten (5 sterren) kunt mailen, en dat dat zorgt voor een indrukwekkende openpercentage!
Mannen vs. Vrouwen
Mannen openen meer en vrouwen klikken “beter”
We hebben dit jaar ook weer gekeken naar het verschil tussen mannen en vrouwen bij het lezen van e-mailcampagnes. In totaal hebben we bijna 1,4 miljoen contacten geanalyseerd. Met onze EM-Genderizer (automatisch geslacht bepalen op basis van 600.000 voornamen) komen we op 24,8% man en 31,6% vrouw. Van de overige 43,6% is het geslacht onbekend. We komen tot twee interessante conclusies:
Mannen openen meer
Mannen scoren een gemiddeld openpercentage van 40,6% en vrouwen 38,1%. Nieuwsbrieven worden dus door mannen vaker geopend.
Vrouwen klikken “beter”
Daarentegen is het gemiddelde klikpercentage van vrouwen 15,6% en dat van mannen 13,5%. Mannen openen dus meer, en vrouwen klikken vaker door.
Meer informatie over MailingLijst?
Super support en ondersteuning
Onze software is top, maar we onderscheiden ons pas écht met onze support en ondersteuning. Geloof je ons niet? Vraag het na bij onze klanten ;-).
Geen zorgen om de Beveiliging
MailingLijst (en AdreZ) hebben beveiliging hoog in het vaandel staan. Volledig AVG-compliant en met een periodieke Pentest houden we uw gegevens altijd veilig.
Vrijblijvend afspreken?
Wil je meer weten over culturele e-mail statistieken of wil je meer weten over de mogelijkheden van MailingLijst? Of een template waarmee je ook kunt scoren? Neem dan gerust eens contact met ons op, dat vinden we altijd leuk!