MailingLijst vs. Mailchimp

Regelmatig krijgen we de vraag wat het verschil is tussen MailingLijst en Mailchimp. In dit artikel leggen we beide e-mailmarketing systemen naast elkaar en vergelijken we ze op een aantal belangrijke punten.

Functionaliteit

MailingLijst en Mailchimp komen qua functionaliteit met elkaar overeen. Mailchimp is een uitstekend systeem, met mooie features. Een verschil is dat MailingLijst een aantal verschillende functionaliteiten heeft ingebouwd speciaal voor de not-for-profit sector.

Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld de uitgebreide integratie met Ticketmatic. Ook worden er andere kaartverkoop systemen gekoppeld zoals Get-A-Ticket, ActiveTickets en Eventbrite. Daarnaast is er een module om website content direct in te lezen in de nieuwsbrief (ideaal als je al een agenda, nieuws-items of lijst met voorstellingen/concerten op je website hebt staan).

Helpdesk

MailingLijst heeft een compleet ander service pakket samengesteld dan Mailchimp.

Mailchimp
Er wordt customer service verleend via chat en email. Als er wordt gekozen voor het PREMIUM pakket mag er telefonisch contact opgenomen worden. 

MailingLijst
Bij elk pakket wordt er service verleend via telefoon, e-mail en chat. Tijdens de implementatiefase word je geheel bij de hand genomen tot jouw eerste nieuwsbrief is verzonden, waarbij je altijd direct contact hebt met een e-mailmarketing expert.

Prijs

Er worden verschillende prijsmodellen gehanteerd. Waar je bij Mailchimp betaalt voor het aantal contacten dat je hebt, wordt er bij MailingLijst afgerekend op het daadwerkelijk aantal verzonden mailtjes. Daardoor is het moeilijk te vergelijken en is elke situatie anders…

Mailchimp
Maakt gebruik van een abonnementsmodel. De prijs per abonnement (Free, Essential, Standard, Premium) wordt betaald per maand. Deze prijs is afgesteld op het aantal contacten dat gebruikt gaat worden. Tot 2.000 contacten in Mailchimp gratis.

Het FREE pakket kan bijvoorbeeld maar gebruikt worden tot 2000 contacten. Terwijl het PREMIUM pakket pas vanaf 10.000 contacten gebruikt kan worden.

MailingLijst
Hanteert een ander prijsmodel. Er wordt gekeken naar het aantal mailtjes dat wordt verstuurd en er wordt betaald op jaarbasis in plaats van per maand.

– BASIS I (max 12.500 mails) – 400 euro p/j
– BASIS II  (max 25.000 mails) – 535 euro p/j
– BASIS III (max 50.000 mails) – 665 euro p/j

Daarnaast bestaat nog het FLEX abonnement waarbij een voorstel op maat wordt gemaakt. U betaalt dan 795 euro per jaar voor de licentie en de Helpdesk en er wordt een bedrag betaald voor het aantal mailcredits dat u graag wilt hebben.

 Op basis van de vergelijkingen die wij hebben gemaakt kan worden geconcludeerd dat wanneer het aantal contacten toeneemt, de prijs van Mailchimp snel stijgt. MailingLijst is dan bijna altijd goedkoper.

AVG

In Europa is de regelgeving rondom privacy erg strikt. Wanneer er niet aan de AVG-wetgeving wordt voldaan kunnen er problemen ontstaan. Mensen stappen vaak over van Mailchimp naar MailingLijst vanwege het AVG-proof aspect. Bij Mailchimp wordt er gewerkt met Amerikaanse wetgeving en deze sluit niet altijd aan op de Nederlandse wetgeving. 

En verder…

Mailchimp is een erg grote internationale organisatie, die zich richt op alle sectoren. Hierin verschillen MailingLijst en Mailchimp van elkaar. EM-Cultuur werkt al meer dan 30 jaar in de culturele sector en non-for-profit-sector en heeft veel ervaring met het werk achter de schermen van theaters, poppodia, musea, festivals en andere culturele organisaties. EM-Cultuur voelt zich betrokken bij het culturele product en haar medewerkers die het mogelijk maken. Het streven is meer bezoekers voor cultuur waar we met onze e-marketing producten en diensten graag aan bijdragen.

Naast het werken in de culturele sector is EM-Cultuur ook steeds vaker actief bij overheden en onderwijs. Er is een aantal klanten uit deze sectoren dat wij al mochten verwelkomen zoals de Gemeente Amsterdam en de bestuursorganisatie Innoord Basisonderwijs. Dus ook in deze sectoren kunnen wij u ondersteunen!

“Ruim 17% van al onze online kaartverkoop kocht een kaartje nadat ze via een nieuwsbrief naar onze site zijn doorgeklikt. Voordat we startte met MaiLinglijst was dat slechts 4%. Daarnaast is er een stijging van 15% in de online opbrengsten via de nieuwsbrief. Dat is een verbetering waar we in deze corona tijd niet eens op hadden durven hopen.”
Lara

Online marketeer, Leidse Schouwburg