E-mail marketing statistieken 2023

E-mail marketing is een goede manier om in contact te komen én te blijven met je klanten. Klanten van MailingLijst hebben in 2023 samen bijna 5.000 campagnes verzonden die goed zijn voor ruim 16,5 miljoen verzonden e-mails, waarvan 46,5% wordt geopend.

Wil je meer weten over MailingLijst? Klik dan op de button hieronder.

Rotterdam Festivals

FACTS

wat moet je weten over e-mail marketing in 2023?

GERICHT MAILEN

Een logisch fenomeen, maar hoe kleiner en gerichter de mailing wordt verzonden hoe hoger het openpercentage is. Campagnes tot 500 e-mails hebben een openpercentage van 63,7% terwijl e-mailcampagnes met meer dan 10.000 e-mails 43,3% scoort en boven de 50.000 is het openpercentage maar 33,2%.

MAART TOP, JULI & AUGUSTUS FLOP

Juli en augustus scoren met 41,7% het slechtst als je kijkt naar het openpercentages per maand. Dit is ook logisch omdat dit de zomermaanden zijn. Gemiddeld hebben de maanden aan het begin van het jaar het beste openpercentage, waarbij maart het hoogte scoort met 50,6%.

OPENSNELHEID

Gemiddeld opent 25,7% van de lezers hun e-mail binnen 1 uur, 40,2% opent de mailing binnen 8 uur en de overige 34,1% opent een e-mail pas na 8 uur.

  • Openpercentage binnen 1 uur 25,7% 25,7%
  • Openpercentage binnen 8 uur  65,9% 65,9%
  • Openpercentage na 8 uur 34,1% 34,1%

het gemiddelde openpercentage is gestegen van 45,5% in 2022 naar 46,5% in 2023

Weekend VS. Werkweek

op welke dag jouw e-mailcampagnes versturen?

We zien nog steeds dat veruit de meeste e-mailcampagnes doordeweeks worden verzonden, 26% van alle e-mailcampagnes wordt verzonden op donderdag. In het weekend wordt het minst verzonden, op zaterdag en zondag worden 5,7% van alle e-mailcampagnes verzonden. Maar welke dag scoort nou het beste openpercentage?

Hoewel zonder geen populaire dag is om e-mailcampagnes te versturen scoort deze dag met 51% wel het hoogte openpercentage. De e-mailcampagnes die worden verzonden op woensdag scoren met een openpercentage van 48,7% ook goed, op de voet gevolgd door dinsdag met 48,4% als gemiddeld openpercentage.

Donderdag, vrijdag en zaterdag scoren het ‘slechtst’ als verzenddag. Hier ligt het openpercentage gemiddeld op 44%. Uiteraard is alles afhankelijk van je doelgroep en moet je dit zelf goed testen om erachter te komen wat voor jou doelgroep het beste verzendmoment is.

Plan je e-mail in!

Wist je dat je met MailingLijst je verzending ook kunt inplannen? Bijvoorbeeld op dinsdagavond of maandagochtend.

Bijna alle e-mails komen aan

E-mailcampagnes via MailingLijst hebben een zeer goed acceptatiepercentage van 98,9%.

Openpercentage van 46,5%

Het openpercentage van e-mailcampagnes in MailingLijst blijft maar stijgen (10e jaar op rij!)
Stedelijk Museum Amsterdam
Filmhuis Bussum
Utrecht Marketing
Leidse Schouwburg

Welk moment van de dag

In de vroege ochtend of toch ’s middags?

We weten inmiddels welke dag het beste is om je e-mailcampagne te versturen maar wat is eigenlijk het beste tijdstip om dit te versturen? Een groot deel van de e-mails wordt verstuurd tussen 15.00 en 18.00 uur. E-mailcampagnes die in deze tijdspanne worden verzonden scoren met 48,5% ook het hoogste openpercentage. Gevolgd door e-mailcampagnes die zijn verzonden tussen 18.00 en 21.00 uur, die scoren een openpercentage van 48%.

Dit percentage ligt een stuk hoger dan e-mailcampagnes die in de ochtend worden verzonden, die scoren een gemiddeld openpercentage van 44,6%. We zien dus duidelijk dat e-mailcampagnes die ’s middags of in het begin van de avond worden verzonden een beter openpercentage scoren dan e-mailcampagnes die in de ochtend worden verzonden.

Logo MailingLijst

Ben je benieuwd wat we met MailingLijst voor jou kunnen betekenen? Vraag dan een gratis online demo aan of een vrijblijvende offerte en we nemen snel contact met je op!